Επισκέψεις

Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου 2013

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΥΔΑΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗ?

Υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το άθλημα της υδατοσφαίρισης. Ακόμα και τώρα που μιλάμε, δεν υπάρχει σαφής προσανατολισμός.  Τι σημαίνει πόλο, πως κατατάσσεται ανάμεσα στα υπόλοιπα αθλήματα, τι δυνατότητες απαιτούνται στο ψηλό επίπεδο προκειμένου να ανταπεξέλθει ο παίκτης, τι είδους πρέπει να είναι η προπόνηση, και πολλά άλλα.
Εχουν φυσικά γίνει διάφορες επιστημονικές μελέτες σε διάφορες χώρες, που δείχνουν πόση ενέργεια καταναλώνει ο κάθε παίκτης, πως λειτουργεί η καρδιά στην διάρκεια ενός παιχνιδιού, πόσα μέτρα και σε τι ταχύτητες κολυμπάει ο κάθε παίκτης, ποιά είναι η σωστή τεχνική κλπ κλπ.
Σε μελέτες που έγιναν στις ΗΠΑ φάνηκε ότι το άθλημά μας έχει απαιτήσεις αεροβικές της τάξης του 50-60%, αναεροβικές 30-35% και μέγιστης έντασης 10-15%.
Ομως, σε αυτό το άρθρο, θα επιδιώξω να συσχετίσω το άθλημα της υδατοσφαίρισης με άλλα αθλήματα όσον αφορά τα θέματα τεχνικής και τακτικής, αφού το θέμα της φυσικής κατάστασης είναι διαφορετικό.

Οι μεγαλύτεροι προπονητές που έχουν πάει πολύ μπροστά το άθλημα σε θέματα τεχνικής και τακτικής είναι Γιουγκοσλάβοι (Σέρβοι-Κροάτες-Μαυροβούνιοι) με προεξέχοντα τον Βλάχο Ορλιτς.
Ο Ορλιτς (πατέρας όλων ουσιαστικά των προπονητών των τελευταίων δεκαετιών στην Γιουγκοσλαβία), είχε έναν ιδιαίτερο τρόπο εκμάθησης, ο οποίος στηριζόταν στο σύστημα και στην συνεχή εκμάθηση των βασικών του αθλήματος.
Οι 2 μαθητές του που ξεχώρισαν πολύ στην διεθνή σκηνή, είναι ο Ρούντιτς και ο Στάμενιτς.
Σε δηλώσεις του ο Ράτκο Ρούντιτς έχει πει ότι έχει μελετήσει πολύ το Αμερικάνικο Φούτμπολ, επειδή αυτό είναι που προσφέρει τις τακτικές που μπορεί και το πόλο να ακολουθήσει. 
Ο Ρούντιτς θεωρεί ότι όπως οι παίκτες του Αμερικανικού Φούτμπολ απομνημονεύουν τις κινήσεις τακτικής και τις εφαρμόζουν στο παιχνίδι, με τον ίδιο τρόπο θεωρεί ότι μπορεί και ο παίκτης του πόλο να κάνει το ίδιο. 
Επίσης, ο Ρούντιτς θεωρεί πολύ διδακτικό για το πόλο και με παρόμοιες κινήσεις, ειδικά στην εξέλιξη της αντεπίθεσης, το Χόκει σε Πάγο.
Ο Στάμενιτς, που είναι ο πρώτος που έβαλε τόσο πολύ την επιστήμη στον αθλητισμό (είναι μηχανικός και κατάφερε να προσαρμόσει την φυσική και τα μαθηματικά στο πόλο), θεωρεί ότι το άθλημα από το οποίο δεν μπορεί το πόλο να πάρει απολύτως τίποτα, είναι το μπάσκετ. Ενας από τους σημαντικούς λόγους είναι η μη ύπαρξη τερματοφύλακα.
Ο Στάμενιτς αφιέρωσε πάρα πολύ χρόνο στις πολεμικές τέχνες και ειδικά στο Αικίντο.
Εντυπωσιάστηκε από το γεγονός ότι η φιλοσοφία της κορυφής δεν διαφέρει και πολύ από τους άπειρους που μόλις ξεκινούν.
Αυτοί που έχουν φτάσει σε πολύ ηψηλά στάνταρ στο άθλημα, αφιερώνουν πάρα πολλές ώρες προπόνησης στα βασικά. Ο λόγος είναι ότι η φιλοσοφία του Αικίντο αναφέρει ότι ως άνθρωποι δεν είμαστε τέλειοι. Αναζητούμε την τελειότητα, αλλά ποτε δεν πρόκειται να την επιτύχουμε. Η συνεχής επίσης προπόνηση στις βασικές κινήσεις, οφείλεται στο ότι οι περίπλοκες κινήσεις, απαιτούν ολοκληρωμένη γνώση των βασικών.
Η προπόνηση του Στάμενιτς είχε πράγματι, πολλές βασικές κινήσεις, και απαιτούσε από τους παίκτες του να τις κάνουν όσο το δυνατόν καλύτερα. Στην συνέχεια, τις χρησιμοποιούσε προκειμένου να προχωρήσει σε πιο προηγμένα επίπεδα γνώσης.
Αυτό επίσης που θεωρεί ότι είναι εξαιρετικό στο Αικίντο, είναι το ότι ο αθλητής προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την δύναμη του αντιπάλου. Αυτό το βλέπουμε πολύ συχνά στο δικό μας άθλημα. Είναι προτιμότερο να μην πας με δύναμη στην δύναμη, αλλά να αποκτήσεις περισσότερη δύναμη χρησιμοποιώντας αυτή του αντιπάλου σου (αμυντικοί και φουνταριστοί).
Υπάρχει επίσης μια βασική κίνηση στην πολεμική αυτή τέχνη που μοιάζει πολύ με το σουτ και ταυτόχρονα το μπλοκ. Ο Στάμενιτς πιστεύει ότι είναι προτιμότερο να μην πας στην μπάλα αλλά στο χέρι του παίκτη (αγκώνας ή ώμος) και την ώρα του σουτ ή της πάσας, να προσπαθήσεις να τον ενοχλήσεις προκειμένου να του φύγει η μπάλα, ή αυτή να καταλήξει με πολύ λιγότερη δύναμη στον στόχο της.

Φυσικά, εκτός από τους Γιουγκοσλάβους, υπάρχουν κι άλλες σχολές προπονητών όπως είναι η Ουγγρική. Οι Ούγγροι έχουν επηρεαστεί βαθιά από την Ελληνορωμαική και την Ελευθέρα Πάλη και διδάσκουν στα παιδιά που ξεκινούν στο άθλημα της υδατοσφαίρισης, πολλά από τα μυστικά του αθλήματος της Πάλης, τα οποία και χρησιμοποιούν στην διάρκεια του αγώνα.
Μετά από διάφορες συνομιλίες μου με παίκτες της γενιάς μου κυρίως αλλά και με νεότερους, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Ούγγρος παίκτης έχει γνώσεις τέτοιες, που αν θέλει μπορεί να σου κάνει "ζημιά" σε διάφορα σημεία του σώματος αν φυσικά το θελήσει. Ευτυχώς είναι 1-2 το πολύ αυτοί που χρησιμοποιούν χωρίς λόγο αυτές τις τεχνικές και μάλιστα γνωρίζω μια ιστορία από την Ουγγαρία. Ενας προπονητής (δεν θυμάμαι δυστυχώς πως μου είχαν πει το όνομά του) είχε διδάξει στα παιδιά πως να αντιδρούν όταν ο αντίπαλος προσπαθεί να τους πιάσει είτε από το μαγιό είτε από άλλο σημείο του σώματος.
Πρόκειται για μια κλασσική κίνηση της πάλης, η αποφυγή του αντιπάλου. Κάποιος όμως από τους παίκτες το τράβηξε πιο πέρα. Αφησε τον αντίπαλο επίτηδες να τον μαρκάρει και τον τραυμάτισε στην συνέχεια με βάση τις κινήσεις που είχε μάθει. Δεν είχε μάθει όμως κάτι πολύ σημαντικό. Οτι αυτές οι κινήσεις είναι αμυντικές και μαθαίνονται ως αντίδραση και όχι ως δράση. Ο συγκεκριμένος παίκτης, που οι συμπαίκτες του είχαν την αίσθηση ότι θα έφτανε ψηλά, εκδιώχθηκε από την ομάδα και σταμάτησε το πόλο.

Φυσικά μεγάλη σχέση έχει το άθλημά μας με το χάντμπολ. Η κίνηση στην πάσα και στο σουτ είναι η ίδια, ενώ αν παρατηρήσετε κάποιον αγώνα, θα δείτε ότι ο σέντερ φορ κάνει κινήσεις σαν τον φουνταριστό. Η μεγάλη διαφορά φυσικά ανάμεσα στα 2 σπορ είναι ότι στο χάντμπολ ο παίκτης πατάει στο έδαφος και για αυτό το λόγο η κινητική αλυσίδα είναι διαφορετική.

Οπως φαίνεται λοιπόν, τα αθλήματα επικοινωνούν μεταξύ τους σε πάρα πολλά θέματα. Χρειάζεται φυσικά ψάξιμο για όποιον πραγματικά ενδιαφέρεται, μεγάλη ανάλυση και ανοιχτό μυαλό...

10 σχόλια:

  1. Polu oraio arthro! Zitw adeia na to metafraso sta souidika ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρε συ Αλέξανδρε, μην με ξαναρωτήσεις για κάτι τέτοιο. Οποιος θέλει μπορεί να το χρησιμοποιήσει, να το αναλύσει να το μεταφράσει, να το κάνει ότι θέλει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιωργος Νικολαου14 Νοεμβρίου 2013 - 1:10 μ.μ.

    ΜΠΡΑΒΟ Κε Σελετοπουλε ειναι το καλυτερο αρθρο και με μεγάλη διαφορά απο τα άλλα.
    Πρέπει να το προσέξουν καλά ολοι οι νεοι αθλητές του πόλο.
    ΞΑΝΑ ΜΠΡΑΒΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΦΟΒΕΡΟ ΑΡΘΡΟ!! ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητηρια κ. Σελετοπουλε, η προσφορα σας στο αθλημα ειναι αδιαπραγματευτη.
    Μπραβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΣΥΝΧΑΡΗΤΗΡΙΑ Κε ΣΕΛΕΤΟΠΟΥΛΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ ενδιαφέρον. Αυτές οι σκέψεις πρέπει να γίνουν βίωμα σε όλους τους προπονητές, ιδιαίτερα των μικρών παιδιών που μόλις μαθαίνουν το άθλημα.
    Γι' αυτό μιλάμε για την σχολή των Ούγγρων, των Γιουγκοσλάβων κλπ. Η ελληνική σχολή πάνω σε ποιες σκέψεις στηρίζεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή